فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

راهنمای مسافرتی به کردستان

کردستان در واقع بهشتی است برای عاشقان طبیعت گردی! این استان با داشتن جاذبه های طبیعت فراوان و محصورکننده جز یکی از مناطق توریست پذیر ایران محسوب می شود و سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصل بهار به سمت خود جذب می کند. مرکز این استان سنندج است اما ما در این مطلب تنها نمی خواهیم درباره این شهر کردنشین کردستان صحبت کنیم بلکه به طور کلی درباره تمامی جاذبه ها و مناطق گردشگری همچنین هتل ها، رستوران ها و غذاهای کردی بعلاوه مراکز خرید و راه های دسترسی به هر کدام به بپردازیم و درباره آن ها توضیحاتی لازم و کافی را خدمتتان ارائه دهیم. در صورتی که قصد سفر به این استان را دارید یا اینکه می خواهیم با آن آشنا شوید با ما در ادامه راهنمای سفر به کردستان همراه باشید.

 
راهنمای سفر به کردستان

موقعیت جغرافیایی کردستان

از لحاظ جغرافیایی استان کردستان منطقه است که از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس امتداد پیدا کرده است و مساحتی برابر با ۵۰۰ هزار کیلومترمربع دارد. مطابق با آنچه که در سایت های مطرح وجود بیان شده حدودا ۳۰ میلیون کرد در جهان وجود دارد که و جمعیت زیادی از کردها نیز در خارج از مناطق کردنشین در شهرهای استانبول، تهران، آنکارا، کرج، ارومیه و کشورهای آلمان، سوئد، نروژ و اسرائیل سکونت دارند.
 

دسترسی به کردستان

برای دسترسی به کردستان می توانید هم به صورت زمینی اقدام به سفر کنید و هم هوایی! اگر بخواهید زمینی به سمت این استان بروید از تهران تا سنندج مرکز کردستان حدودا ۵۰۰ کیلومتر راه است. این مسیر را می توانید هم با اتوبوس بروید و هم با اتومبیل شخصی خودتان.

اگر هم ترجیح می دهید که راحت تر سفر کنید می توانید با هواپیما به سمت این شهر بروید.

سفر به کردستان

فاصله کردستان با دیگر استان های ایران

  • فاصله ی سنندج تا تهران ۴۹۴ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا اصفهان ۷۰۱ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا شیراز ۱۱۸۵ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا تبریز ۴۵۱ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا مشهد ۱۳۷۶ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا زاهدان ۱۸۰۶ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا بندرعباس ۱۶۰۵ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا اهواز ۶۱۶ کیلومتر
 

مختصری از تاریخ کردستان

ما در این اینجا متخصری از تاریخ مردمان کرد صحبت خواهیم کرد؛ کردها از نسل مادها بوده که پس از فروپاشی امپراطوری ماد همواره علیه امپراتوری‌های غیر کرد حاکم بر کردستان قیام کردند. نکته ی جالبی که درباره مناطق کردنشین باید بدانید این است که تا سال ۱۵۱۴ میلادی تمامی سرزمین های کردنشین یکی از ایالات ایران بوده است.

کردها دارای تاریخ درهم تنیده با دیگر ایرانیان هستند و به گویش‌ها و لهجه‌های مختلف از زبان کردی سخن می‌گویند.

زمانی که ترکمن های سلجوقی به روی کار آمدند در سال ۱۱۱۸ پادشاهان سلطان احمد سنجر برای اولین ایالتی به نام کردستان را در محدوده ی ایالت جبال به مرکزیت شهر کرمانشاه تاسیس کردند، از آن جا نام کردستان برای اولین استفاده شد.

این نام در منابع تاریخی از سال ۱۱۵۱ میلادی برای محدوده ‌ای در غرب خاورمیانه آن زمان کاربرد داشته‌ است.

بخش عمده ای از سرزمین کردستان که ایالتی از ایران محسوب می شده در زمان صفویه بر اثر حمله امپراتوری عثمانی در جنگی به نام چالدران در سال ۱۵۱۴ از تصرف ایران درآمد و در حال حاضر از آن ها با عنوان های کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه یاد می شود.

راهنمای سفر به کردستان

آب و هوای کردستان و بهترین زمان سفر

کردستان در منطقه کوهستانی قرار دارد و یکی از مرتفع ترین استان های ایران به حساب می آید، مرکز این استان سنندج است که در فاصله ۵۱۲ کیلومتری تهران قرار دارد. سنندج از شهرهای سردسیر کشور است و در دامنه های کوه آبیدر قرار گرفته است. به همین دلیل آب و هوایی سرد و نیمه خشک دارد.

با توجه به شرایط آب و هوایی که این استان دارد اگر اهل سفرهای پرماجرای زمستانی نیستید باید بگوییم که بهترین زمان ممکن اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. اما برای برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بارانی هم، به علت بارندگی زیاد و سرسبزی منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. طرفداران اسکی و برف هم بهتر است در فصل زمستان می توانند برنامه سفرشان را به کردستان برنامه ریزی کنند.

آب و هوای کردستان

اقامت در کردستان و هتل های مناسب برای اقامت

برای اقامت در کردستان نسبت به این که می خواهید در کدام یکی از شهرهای این استان بزرگ باشید می تواند شرایط متفاوتی داشته باشید. اما به طور کلی این را باید بدانید که مردم این خطه از ایران بسیار مهربان، مهمان نواز و خون گرم هستند و خیلی کم پیش آمده است که مسافری در این شهر احساس تنهایی کند.

  • هتل های سنندج
  • هتل های مریوان
  • هتل های بانه
  • هتل های سقز
  • هتل هاله بانه (۵ ستاره)

آدرس: بانه، خیابان مطهری، میدان فرمانداری

  • هتل زانا بانه (۳ ستاره)

آدرس: کردستان، جاده سقز، ورودی بانه، رو به روی ترمینال اصلی

  • هتل شار بانه (۲ ستاره)

آدرس: بانه، میدان آزادی، بلوار بلال حبشی

اقامت در کردستان

شکم گردی در کردستان

نکته ی قابل توجهی که درباره استان کردستان وجود دارد این است که با توجه به این که از چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها، غارها و آبشارهایش گفتیم تا جاذبه های طبیعی و خدادادی همه حا صحبت است اما شاید کمتر درباره غذاهای این استان تاریخی جایی شنیده باشیم! غذاهایی خاص با طعمی ناب که از مواد غذایی طبیعی این استان کوهستانی درست می شوند و عطر دیگری دارند. این غذاها همه با مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی تهیه می شوند و بدون هیچ افزودنی ای بسیار مقوی اند.

محبوب ترین غذاهای کردی

شلکینه: یک نوع نام محلی است که خیلی ها در سفر به دنبالش هستند، تا آن را به عنوان سوغاتی بخرند و برای دوستان و آشناهایشان ببرند.

کلانه: غذایی شبیه به پیتزاست که اگر اهل فست فود باشید حتما از آن خوشتان می آید! در تهیه این غذا از سبزیجات و پیازچه استفاده می شود.

خورشت ریواس: کوهستانی بودن کردستان باعث شده که سبزی ها و گیاهان خوراکی ترو تازه زیادی داشته باشد؛

قایرمه: غذایی که ظاهر خارجی دارد! برای درست کردن قایرمه بعد از پوست کردن و خرد کردن کنگرها (و یا کرفس ها) آن ها را در سسی که غلظتی مثل ماست دارد غوطه ور و سپس سرخ می کنند. سس این غذا با تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می شود.

دیگر غذاهای کردی عبارتند از:  آش عدس بلغور، آش دوغه وا، آش گزنه، کباب کردی، ماهی کباب، رشته رون، دلمه برگ مو، هتیمچه و ساوار

غذای کردی

مناطق گردشگری استان کردستان

هورامان یا اورامان

یکی از دیدنی های کردستان که در چند سال اخیر سر زبان ها افتاده است اورامان یا هورامان است. این منطقه کوهستانی فوق العاده زیبا بین مرز ایران و عراق قرار دارد و هرساله مسافران زیادی برای بازدید به این منطقه می آیند. وقتی به اورامان یا اورامانات سفر می کنید در برابر ابهت و شکوه طبیعت غافلگیر خواهید شد. کوه های سر به فلک کشید، دره های پرپیچ و خم، رودخانه های فراوان و ابرها که در نزدیک ترین به فاصله به شما قرار دارند منطقه اورامانات را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان تبدیل کرده اند.

به این منطقه هم اوران گفته می شود هم هورامان؛ در واقع معنی کلمه هورامان از دو واژه هور به معنای «خورشید» و آمان به معنای «آمدن» تشکیل شده که می شود خورشید آمد، اما در تلفظ های مردم رفته رفته این واژه به اورامان تبدیل شده است.

هورامان

  • رود سیروان

از مهمترین رودخانه هایی که در کردستان جاری است و نامی بسیار آشنا دارد، رود سیروان است. این رود که تقریبا مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را طی می کند. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته و منطقه [هورامان] را به دو بخش تقسیم نموده ‌است. بیشترین بخش این رودخانه در شهرستان پاوه قرار دارد، این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود

رود سروان

مریوان

یکی از شهرهای زیبا و مرزی است که در استان کردستان قرار دارد و با قرارگیری در مجاورت دریاچه های زریوار و اورامان طبیعت بسیار بکر و فوق العاده ای را به وجود آورده است. در مورد وجه تسمیه این شهرستان به نام مریوان، روایات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که «مراوی» در زبان کردی به معنای «جای مرغابی» است و این منطقه به دلیل برخورداری از دریاچه‌ی باتلاقی «زریوار» که زیستگاه تنوع جالبی از انواع مرغابی است، به نام مریوان شهرت یافته است.

مریوان

  • دریاچه زریوار در مریوان

دریاچه زریوار به جرات یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد و داستان ها و افسانه های متعددی در مورد پیدایش آن وجود دارد. یکی از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند.

می توانید در دریاچه زریوار قایق سواری کنید و بعد برای ناهار ماهی کباب مشهور این منطقه را میل کنید. البته علاوه بر ماهی کباب، انواع آش و نان محلی نیز به فروش می رسد و می توانید آن ها را هم امتحان کنید. زریوار هم در تابستان و هم در زمستان زیبایی خاص خود را دارد و در زمستان که سطح دریاچه یخ می زند زیبایی خاصی به این دریاچه می بخشد.

آدرس: کردستان، شهرستان مریوان، سه کیلومتری غرب شهر، دریاچه زریوار

زریوار

سنندج

سنندج یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای غرب کشور است. با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است. آب وهوای مطلوب در فصل گرما، وجود جاذبه های گردشگری بسیار و البته میهمان نوازی منحصر به فرد مردان و زنان قوم کرد، سنندج را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در تابستان تبدیل کرده است.

سنندج

بیجار بام کردستان

اگر مسیرتان سمت بیجار افتاد، حتما بستنی های سنتی این شهر را امتحان کنید. بستنی هایی که طعم حل و گلاب آن طراوت و شادابی خاصی به شما می دهند. بیجار یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند. آثار تاریخی نظیر بازار سنتی و قلعه قمچای و همچنین پیست اسکی نسار، از مکان هایی هستند که می توانید بازدید از آن ها را در برنامه خود قرار دهید.

بیجار

سقز

احتمالا نام تپه زیویه را در کتب بسیاری مشاهده کرده اید. تپه باستانی زیویه که در گذشتگانی بسیار دور محل زندگی اقوام مانایی بوده، از مهمترین جاذبه های تاریخی شهر سقز می باشد. این شهر جاذبه های دیگری را نیز در دل خود جای داده است که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند.

سقز

بانه، شهری برای خرید

مطمئنا نام بانه به گوشتان خورده است. مخصوصا اگر اهل خرید کردن هستید. شهرت عمده این شهر مرزی به خاطر مراکز خرید آن می باشد و هر ساله سفرهای داخلی بسیار زیادی به این منظور به بانه انجام می شود. بنابراین اگر قصد خرید در این شهر را دارید، بهتر است در روزهای غیر تعطیل به آن سفر کنید.

بانه

کامیاران

یکی از شهرهای بسیار زیبا و جذابی که در فاصله ی ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته شهر کامیاران می باشد. این شهر دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که از این بین ۷۴ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند. یکی از زیباترین مناطق گردشگری که در این شهر وجود دارد روستایی به نام پلنگان است و به دلیل پتانسیل بالایی که در جذب گردشگر دارد یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری شهر کامیاران در کردستان محسوب می شود.

کامیاران

  • روستای پلکانی پالنگان

خانه های سنگی، معماری پلکانی، بافت سنتی، وجود آبشار ها و چشمه های زیبا و رودخانه تنگیور که در کنار آن جریان دارد و مخصوصا مردم بسیار مهمان نواز این روستا، اینجا را به منطقه ای جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. این روستا در شهراستان زیبای کامیاران کردستان قرار گرفته است.

برای رسیدن به شهر کامیاران خوب است بدانید این شهر دقیقا در میانه مسیر سنندج- کردستان قرار گرفته و از کامیاران تا پالنگان حدود۵۷ کیلومتر راه کوهستانی ولی آسفالت را در پیش رو دارید، در پالنگان هتل یا مهمانسرایی پیدا نمی کنید پس اگر قصد شب مانی دارید خوب است که چادر بزنید.

مراسم کهن پیرشالیار در کردستان

مراسم پیرشالیار (یک آیین جمعی باشکوه)

یکی از مراسم‌های ویژه در منطقه هورامان کردستان، مراسم پیر شالیار است، مراسمی که مردم منطقه به  آن عروسی پیرشالیار می‌گویند و آیینی چندهزارساله است. این مراسم هر سال یکی در ۱۵ بهمن و دیگری در ۱۵ اردیبهشت در کردستان برپا می شود.

اما مراسم کومسای که به آن مراسم شکستن سنگ مقدس هم می‌گویند، کمی متفاوت‌تر است. مراسم کُومسای که در آخرین جمعه‌ قبل از نیمه اردیبهشت‌ ماه (۱۵ اردیبهشت) از اول صبح در مزار پیرشالیار در هورامان برگزار می‌شود، با فاتحه‌خوانی، دف نوازی و اجرای مراسم تلیله‌خوانی همراه است و در پایان هر مراسم سنگی را می‌شکنند که به باور مردم دوباره تا سال بعد رشد می‌کند.  مراسمی که در هربهار گردشگران زیادی را حتی از کشورهای مختلف به اورامان می‌کشاند در سال ۱۳۹۵ بیش از هشت هزار نفر برای تماشای این مراسم به اورامان سفر کرده اند.

پیرشالیار

بازارها و مراکز خرید کردستان

نام آدرس
بازار سنندج کردستان، سنندج، مرکز شهر، دو طرف خیابان انقلاب ( بهارمست ، سیروس سابق)
مجتمع تجاری کردستان کردستان، سنندج، مجتمع تجاری کردستان
بازار سر پوشیده سنندج کردستان، سنندج ،میدان انقلاب، ابتدای خیابان فردوسی
مرکز تجاری صدف کردستان، سنندج، بلوار پاسداران
پاساژ پاسارگاد بلوار سقز، پایین تر از بلوار توحید
مرکز خرید طنین بلوار ورزش، بالاتر از پاساژ عزیزی، کوچه پشت پاساژ گلستان
بازار سقز کردستان، مرکز سقز
بازارچه مرزی مریوان کردستان، ۱۵ کیلومتری مریوان

 

کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده