فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

معاون گردشگری: مقاصد تازه باید به گردشگران داخلی معرفی شود

معاون گردشگری گفت: «می توانیم به مردم در مورد روش‌های صحیح مسافرت آموزش‌های لازم را بدهیم. مردم به سفرهای خودجوش انفرادی که هزینه‌های بالایی دارند، عادت کرده‌اند؛ این در حالی است که می توان از سفرهای برنامه‌ریزی‌شده و باکیفیت که بخش خصوصی بانی پی‌ریزی آن‌ها شده است، استفاده کرد.»
ولی تیموری، معاون گردشگری در مورد وضعیت سفرها در شرایط کنونی کشور گفت: «به‌رغم این‌که اوضاع اقتصادی مردم تغییر کرده است، ولی سفر همچنان در برنامه زندگی مردم هست. برای نمونه می‌توان به عید امسال اشاره کرد، که با وجود فشار اقتصادی شب عید و سیل و آب‌گرفتگی‌ای که وجود داشت، ولی مردم همچنان به سفرهای نوروزی خود ادامه دادند و در هر شرایطی سفر را رفتند. این نشان می‌دهد که سفر در الویت مردم ما قرار گرفته و جزء هزینه‌های خانوار است.»
او با بیان اینکه، در حال حاضر چیزی که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم سفرهای بیشتر و ارزان‌تری را برای مردم تدارک ببینیم، ادامه داد: «سازمان  میراث‌فرهنگی تنها یک نهاد برنامه‌ریز است و در زمینه اختصاص بودجه برای سفرهای مردم نمی‌تواند کاری بکند. وام دادن به مردم برای سفر کردن راه درست و عقلانی‌ای نیست. در این زمینه اقدام مثمر ثمر این است که مردم را راهنمایی‌های درستی بکنیم. مردم به‌جای اینکه، به  مکان‌هایی که رفت‌وآمد زیاد است و انبوه گردشگران به آنجا هجوم می‌آورند بروند، مقصدهای خود را تغییر دهند. و به مقصدهایی بروند که همچنان تقاضا وجود دارد. در این مقصدها معمولاً هزینه‌ها هم به نسبت مکان‌های دیگر ارزان‌تر هستند. از مجموع این برنامه‌ها می‌توان به هدف اصلی سازمان گردشگری که توزیع یکسان سفر در کشور است دست یافت.»
تیموری ادامه داد: «اگر سیاست‌گذاران و تصمیم گیران در کنار رسانه و نهادهای اطلاع‌رسان با  هم همکاری کنند و مقاصد تازه را به مردم معرفی کنند، از مشکلات سفر به میزان زیادی کاسته می‌شود. در این مقصدهای تازه رفت‌وآمد کمتر است و هزینه‌های سفر هم پایین‌تر هستند، همین  آن‌ها را تبدیل به مقصدهای خوبی برای سفر می‌کند.  درعین‌حال می‌توانیم به مردم در مورد روش‌های صحیح مسافرت آموزش‌های لازم را بدهیم. مردم به سفرهای خودجوش انفرادی که هزینه‌های بالایی دارند، عادت کرده‌اند.» 
او با بیان اینکه، پیش‌بینی و تدارک ما برای مردم این است که به مقاصدی بروند که  ظرفیت گردشگری دارند، افزود: «این مقاصد به دلیل اینکه زیاد شناخته‌شده نیستند، و رفت‌وآمد در آنجا کم است مقاصد گردشگری خوبی هستند. جامعه‌ای که در این مقاصد است پذیرش و شرایط لازم برای قبول گردشگر را دارد و حضور گردشگر می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود وضع اقتصادی آنجا داشته باشد و اقتصاد گردشگری را در این مقاصد راه بیندازد. این مقاصد چون کمتر از مزیت گردشگر برخوردار بوده‌اند هزینه‌های سفر در آنجا پایین‌تر است.»
او تأکید کرد: «مورد بعدی این است که مسافران تلاش کنند سفرهای خود را به‌صورت سفرهای برنامه‌ریزی‌شده از طریق شرکت‌های مسافری انجام دهند. سفر کردن به همراه تور و شرکت‌های مسافرتی در کنار اینکه جذابیت اقتصادی لازم را دارد، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است.»
تیموری در مورد اینکه، وضع اقتصادی کشور روی سفرهای مردم چه تأثیری دارد، گفت: «در این زمینه برآورد دقیقی وجود ندارد. اما قطعاً وضع اقتصادی روی اولویت‌های مردم تأثیر دارد و مردم تلاش می‌کنند در برنامه‌های زندگی خود به تأمین نیازهای اولیه‌شان بیشتر توجه کنند، بنابراین، سفر در اولویت‌های دوم قرار می‌گیرد. بخشی از جامعه ایرانی عادت دارند که در زمان تعطیلات به سفرهای خارجی بروند، برآورد ما این است که چون هزینه سفرهای خارجی افزایش یافته است، این بخش از مردم هم به سفرهای داخلی بازمی‌گردند. سفرهای داخلی همچنان رونق خود را خواهند داشت، و قطعاً افتی را در سفرها نداریم. در سفرهای تابستانی امسال یک عامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود سفرها رونق بگیرند. با توجه به اینکه عید امسال بارندگی و سیل جلوی سفر افراد را گرفت و بعد از آن بلافاصله ماه رمضان آمد، به‌احتمال زیاد مردم سفرهای خود را به تابستان انداخته‌اند.»
تیموری با تأکید بر لزوم توجه به مناطقی از کشور را که ظرفیت پذیرش گردشگر دارند ولی برای مسافران ناشناخته‌اند، ادامه داد: «در این زمینه باید سیاست‌گذاران و برنامه ریزان در کنار رسانه‌ها دست‌به‌کار شوند و مناطق گردشگری ناشناخته کشور را به مردم معرفی کنند. باید همه نهادها در این زمینه دست‌به‌کار شوند، زیرا یک سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات گردشگری کشور را حل کند. بسیاری از مناطق کشور مانند کردستان در اولویت‌های اصلی برای رونق گردشگری کشور هستند. برای اینکه این منطقه بتوانند خود را معرفی کند، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. برنامه‌ای تحت عنوان «گردشگری طبیعی و روستایی» در منطقه کردستان برگزار می‌شود که هدف اصلی آن این است که این منطقه را به الویت گردشگری در ذهن گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند. جای تأسف دارد که بخش‌هایی از کشور ما که ظرفیت بالایی دارند هنوز به دلیل اینکه ناشناخته هستند، نتوانسته‌اند از این قابلیت خود استفاده کنند. این  مناطق از اقتصاد بزرگ گردشگری عقب افتاده‌اند. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که از امکانات دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای شناخته شدن این مناطق استفاده کرد.»
او در مورد فواید گردشگری در این مناطق گفت: «گردشگری توسعه و رونق منطقه را در پی دارد و وضع اقتصاد آنجا را ارتقا می‌دهد. این مناطق گزینه‌های خوبی برای سفرهای ارزان هستند. با هدایت سفر به سمت این مناطق، از فشاری که به مناطق پررونق گردشگری مانند شمال، فارس و اصفهان در زمان اوج سفرها وارد است، کاسته می‌شود.»
کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده