فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

قدردانی از مردم، رسانه ها و تمامی فعالان و تلاش گران در برگزاری و مدیریت مراسم اربعین

وزیر کشور گفت: هر زمان نیاز به هماهنگی با زائرین داشتیم، در قالب رسانه ها و صدا و سیما و همچنین استفاده از ارسال پیام برای تلفن های همراه مردم، از حُسن توجه زائرین بهره بردیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی پس از استماع گزارش اربعین سال ۹۸ و نظرات و پیشنهادات کمیته های ستاد مرکزی اربعین، در جمع‌بندی نحوه برگزاری مراسم اربعین امسال ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند به جهت توفیق حاصل شده در برگزاری این حادثه بزرگ با رضایت، سلامت و امنیت زوار گفت: عظمت این ایام، کیفیت برگزاری آن و چگونگی اقدامات و مراسم و سلوک آن مورد حیرت جهانیان قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری موضوع اربعین را یک موضوع انسانی عنوان کردند که فراتر از مرزهای عقیدتی، قومی، ملی و زبانی است و ما باید تلاش کنیم که این موضوع انسانی، هر سال با شکوه تر و نافذتر در نظم و انضباط و با امنیت و سلامت بیش از گذشته برگزار شود.
وزیر کشور با تشکر از خدمات کشور عراق در تأمین امنیت و خدمات به زائران اربعین گفت: در عمل کمبودهایی دیده شد اما هر آنچه در توافق نامه ها با کشور عراق داشتیم، عملیاتی شد و توافق ها، تمام و کمال اجرا شد.
وی ادامه داد: در روند برنامه ریزی و برگزاری راهپیمائی اربعین، هیئت دولت، به خوبی با ما همراهی کردند و معاون اول ریاست جمهوری نیز کمک های زیادی به ستاد اربعین داشتند.
وی افزود: رییس جمهور سفارش کردند هر آنچه در خصوص اربعین مدنظر مقام معظم رهبری است، انجام شود و رهبر انقلاب نیز توجه ویژه ای به موضوع داشتند و پیش از ایام نیز جلسه ای را با موکب داران برگزار کردند و نکاتی را به آنها یادآور شدند.
رحمانی فضلی در مورد مراسم اربعین در سال های پیش رو با اشاره به اینکه انتقال تدریجی موسم اربعین به فصول گرم تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های بعد موج گرما در ایام اربعین خواهد بود، باید اقدامات مناسبی برای برگزاری این مراسم مد نظر قرار گیرد.
وزیر کشور با تصریح به اینکه برای برگزاری مراسم اربعین در سال های آینده در داخل مرز از نظر مسائل زیربنایی مشکلی نداریم، گفت: اما در داخل خاک عراق، نیاز به اصلاح زیرساخت های ارائه خدمات محسوس است.
وزیر کشور با بیان اینکه مراسم اربعین سال آینده دو تفاوت اصلی با اربعین سال های قبل خواهد داشت، یادآور شد: میزان جمعیت اولین موضوعی است که احتمال می دهیم بیشتر از امسال باشد و موضوع بعد افزایش دماست. متناسب با اضافه شدن جمعیت باید تجهیزات مان را بیشتر کنیم و برای افزایش دما نیز باید اقدامات مورد نیاز را در نظر بگیریم.
 
وی به موضوع مراسم اربعین اشاره کرد و افزود: روند کار تاکنون قابل قبول بوده است اما نمی توانیم بگوییم که روند کاملاً مطلوب است؛ ظرفیت اربعین بسیار بزرگ است و حوزه فرهنگی با تمام تلاش هایی که داشته است و تمامی مردم با اراداتی که نسبت به این موضوع داشته اند به صورت خودجوش کارهای فرهنگی بسیاری را انجام داده اند اما این ظرفیت اقتضائات اش این است که بتوانیم مدیریت بهتری را در حوزه فرهنگی در سال های پیش رو داشته باشیم.
رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری، دولت و رییس جمهوری در گزارشی در شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد ایجاد یک فرا کمیته مستقل در شورای انقلاب فرهنگی درخصوص مسائل فرهنگی اربعین را ارائه کردم، چراکه اربعین یک موضوع کلان فرهنگی است و اقتضا می کند، کمیته ای منحصراً مسئولیت مطالعه و بررسی و سیاست گذاری در این حوزه را بر عهده داشته باشد.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: پیش بینی ما سه میلیون زائر بود که تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم آمار اعلام شد. این اتفاق نشان می دهد که ما امکان ظرفیت سازی و تطبیق با شرایط مختلف را داریم و توانستیم این کار را با تمام ویژگی هایی که داشته است، انجام دهیم.
وزیرکشور با بیان اینکه امسال به بیش از ۱۷۰ هزار نفر از زائران خارجی خدمات ارائه شد که رقم قابل توجهی بود، افزود: ما زائران خارجی را از نقاط مرزی تحویل می گرفتیم و به خاک عراق می فرستادیم و به آنها همانند زوار ایرانی خدمت رسانی کردیم.
وی اظهار داشت: در روزهای نخست اربعین، مسائلی مانند کمبود آب یا مشکلات حمل و نقل مطرح شد و برخی افراد و رسانه ها که از این موضوع اطلاع درستی نداشتند، به گونه ای اظهار نظر می کردند که گویا خدمات در این زمینه ها دچار کمبود است و یا اصلا پیش بینی نشده است در صورتی که چنین چیزی وجود نداشت و زائرین اربعین، به خوبی عدم صحت اینگونه اخبار را لمس کردند.
رحمانی فضلی ادامه داد: از جمله، در مورد حمل و نقل از مرز مهران تا کوت یا نجف شاهد ترافیک سنگین بودیم که برخی تماس می گرفتند و می گفتند وسیله حمل و نقل بفرستید در صورتی که چنین مشکلی نبود و اتوبوس در مرز وجود داشت اما به دلیل آنکه در خاک عراق، جاده ها کشش نداشتند، شاهد حجم ترافیکی سنگین بودیم و ما هر چقدر به تعداد اتوبوس ها اضافه می کردیم، نتیجه ای جز افزایش ترافیک در آنسوی مرز، در پی نداشت.
وی در همین راستا ادامه داد: ما از مردم خواهش کردیم که سفر خود از طریق مرزهای پر تردد را مدیریت کنند. در همین راستا در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران در مقاطع کوتاهی، مرز بالاجبار برای چند ساعت بسته می شد تا ترافیک تخلیه شود و مجددا پس از یک وقفه کوتاه، گروه بعدی در مسیر عبور از مرز وارد شوند. بر همین اساس، اخباری منتشر می شد که مثلاً مرز چزابه بسته شد و چند ساعت بعد مجدداً اعلام می شد که مرز باز است. این در حالی است که با توجه به ترافیک سنگین در آنسوی مرز، این اقدامات برای مدیریت ترافیک اجتناب ناپذیر است.
وزیر کشور اظهار کرد: نظم پذیری مردم در این شرایط برای ما، ودیعه گرانبهایی بود. در عرصه اربعین در موضوعی به مردم خدمت ارائه می شود که نقش اصلی را خود مردم در آن ایفا می کنند. افزون بر این همکاری و هماهنگی میان دستگاه ها مطلوب بود و با مشکلات کم، اقدامات پیگیری می شد و تقریباً هیچ موردی در این مسیر به عنوان عدم همکاری وجود نداشت و این موضوع قابل تقدیر است.
وی گفت: مسئولیت تردد و حمل و نقل بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود و مدیریت بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل دنبال شد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی با الگوهای مدیریتی که پیش از اربعین ایجاد کرد، توانست مدیریت خوبی را در حمل و نقل اربعین اجرا کند.
وی گفت: به ما پیشنهاد شد که تمامی اقدامات و خدمات را در حوزه اربعین، به صورت الکترونیک داشته باشیم که در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم در سال آینده خدمات اربعین را الکترونیکی ارایه دهیم.
وی افزود: امسال نیز سامانه سجا و ارتباطات مخابراتی ما سه میلیون و ۷۰۰ زائر را پوشش داد و ارسال ۱۰ میلیون پیام برای زائرین از اقدامات خوبی بود که انجام شد.
رحمانی فضلی همچنین عنوان کرد: سفیر ما در عراق در این ایام زحمات و اقدامات بسیاری انجام داد و ستاد اربعین در کشور عراق نیز نقش مهمی ایفا کردند. دولت عراق نیز در ایام اربعین اقدامات مورد نیاز را سامان داد و ما از این موضوع تشکر می کنیم.
وی با بیان اینکه سه میلیون و ۷۰۰ زائر در این ایام به عراق سفر کردند و بیماری خاصی اپیدمی نشد، افزود: بخش های بهداشت و درمان هلال احمر و اورژانس زحمات زیادی را برای تامین بهداشت و درمان زائران اربعین کشیدند که قابل تقدیر است.
وزیرکشور گفت: از زائرین و خانوده های ایشان و عموم مردم نیز تشکر ویژه ای داریم. لازم است بگویم هر زمان نیاز به هماهنگی با زائرین داشتیم، در قالب رسانه ها و صدا و سیما و همچنین استفاده از ارسال پیام برای تلفن های همراه مردم، از حُسن توجه زائرین بهره بردیم.
 
وی با یادآوری اینکه به موکب داران در صحبت های خود کمتر پرداخته ایم، خاطر نشان کرد، وقتی از نقش آفرینی مردم تقدیر می کنیم، شامل همه این مجموعه ها از جمله موکب داران است. موکب داران نهادهای جوشیده از مردم، با اعتقادات و انگیزه های قلبی هستند که نقش هماهنگی، مدیریت و مشارکت مردمی را بر عهده دارند و باید خاطر نشان کنم که موکب داران کارهای بی نظیری را در خاک ایران و عراق انجام دادند.
وزیر کشور در این نشست همچنین از تلاش های ناجا، وزارت اطلاعات و ستاد کل نیروهای مسلح در خدمت رسانی به زائرین و تأمین امنیت در داخل ایران و دیگر هماهنگی های خوب در این عرصه تقدیر کرد.
کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده