فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

رئیس سازمان حج و زیارت : پیش بینی مدیران اجرایی عملیات حج برای انجام مناسب مناسک بر مبنای آسیب شناسی مراسم گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان در نخستین جلسه کمیته مشاعر حج تمتع 98 در خصوص اهمیت ایام تشریق گفت: نقطه اوج عملیات حج؛ ایام "تشریق"است ودر این ایام همه حجاج از هر کشور ، ملیت و نژادی در یک زمان کوتاه و در یک مکان مشخص اجتماع می کنند تا مناسک حج خود را بجا آوردند.

وی افزود : در این میان عمده زائران تنها یکبار این فرصت را تجربه می کنند و باید فضا و شرایط برای آنان به گونه ای مهیا شود که به بهترین و کاملترین شکل این مناسک انجام شود.

ایام" تشریق "روزهای 9 تا 12 ذی الحجه است که طی آن حج ‌گزاران بخش مهمی از مناسک حج مثل وقوف در عرفات و مشعر الحرام ومنا ، رمی جمرات ،  قربانی،حلق و تقصیر را به انجام می رسانند از این رو این ایام جایگاه ویژه ای در اعمال حج دارد.

وی عنوان کرد : اگر سهل انگاری یا تسامحی در ارائه خدمات به زائران در این ایام ایجاد شود، فرصت جبرانی برای آن وجود نخواهد داشت واز این رو باید مدیران اجرایی نهایت دقت و توجه را برای برنامه ریزی در ارائه خدمات به حجاج و هماهنگی بخش های مختلف چون مطوفین ،مدیران کاروان ها ،تغذیه ، حمل و نقل (نقل ترددی) ، خدمات بهداشتی و درمانی حجاج داشته باشند.

وی با بیان اینکه عمده جمعیت حجاج امسال را بانوان زائر تشکیل می دهند، گفت : باید برنامه ریزی مناسب برای وقوف اضطراری این گروه از زائران و استقرار آنان در مشاعر مقدس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رشیدیان در ادامه این جلسه با اشاره به نقش روابط عمومی سازمان حج و زیارت در اطلاع رسانی مناسب و آگاهی بخشی به حجاج گفت : اکثریت قریب به اتفاق حاجیان برای نخستین بار به این سفر اعزام می شوند و شناخت و ذهنیت چندانی نسبت به این مناسک و اعمال آن ندارند از این رو باید روابط عمومی در خصوص برنامه های ایام تشریق و نیز خدماتی که به زائران ارائه می شود و محدودیت های این ایام ،اطلاع رسانی سریع ، مناسب و صحیحی به زائران داشته باشند و بدین منظور از هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات لازم را پیش بینی نمایند.

وی ، در حوزه اطلاع رسانی حج؛ استفاده از محتوای جذاب و کارآمد و توجه به ویژگی ها و شرایط مختلف زائران برای تاثیرگذاری بیشتر در فرآیند اطلاع رسانی را ضروری خواند.

رئیس سازمان حج و زیارت دراین جلسه همچنین بر برنامه ریزی برای موضوع قربانی، انجام حلق (تراشیدن موی سر) بر مبنای شئونات زائران و رعایت نظافت محیطی، مسائل بهداشتی و درمانی حجاج در این ایام خاص ، تقسیم کار مناسب میان واحدهای ستادی برای مدیریت عملیات در ایام تشریق تاکید کرد.

رشیدیان در ادامه با اشاره به حوزه پشتیبانی و تذکر نکات و توصیه هایی برای تهیه اقلام تدارکاتی مورد نیاز حجاج گفت : توجه به رفع آسیب های حج گذشته از جمله مباحث مهم برای ارائه بهتر خدمات است.

 

*برنامه ریزی حج امسال بر مبنای آسیب شناسی حج گذشته

اکبر رضایی ،معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت هم در این جلسه با اشاره به تشکیل کمیته های 22 گانه برای آسیب شناسی حج 97 گفت: در جلسات کمیته ها مقرر شد که برنامه ریزی های حج امسال بر مبنای رفع آسیب های حج قبل انجام شود و آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مواردی که بدلیل شرایط حاکم در عربستان قابل رفع نیست ، صورت گیرد.

در نخستین جلسه کمیته مشاعر موضوع پشتیبانی ایام تشریق شامل وسایل همراه زائران، برچسب های لوازم زائران، تهیه لباس های متحدالشکل نیروهای ستادی و کارگزاران، زیرانداز زائران برای استفاده در مشعرالحرام ، مچ بند کاغذی مخصوص ایام تشریق، تجهیزات مورد نیاز کاروان ها و مجموعه ها در حج و ... مورد بررسی قرارگرفت.

بررسی موضوع اطلاع رسانی پیش از موسم حج و حین موسم و در ایام تشریق، پیام رسان مورد استفاده برای اطلاع رسانی به حجاج و محتوای اطلاع رسانی متناسب با شاخصهای جمعیت شناختی زائران و همچنین بنرها و استندهای اطلاع رسانی مورد استفاده در هتل های مکه و مدینه برخی دیگر از مباحث این جلسه بود.

کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده