فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

تعطیلات بهمن کجا بریم؟(خوزستان )

چطور به خوزستان برویم؟

بعید است کسی نام استان خوزستان را نشنیده باشد. این استان در جنوب غربی ایران قرار گرفته و از نظر وسعت حدود 4 درصد کشورمان را تشکیل می‌دهد. استان خوزستان از شمال با استان لرستان، از جنوب با خلیج فارس و از غرب با کشور عراق هم‌مرز است. یکی از مناسب‌ترین مسیرهای دسترسی به خوزستان مسیر قطار است. راه آهن جنوب ایران در شهرهای مختلف این استان ایستگاه دارد. به جز قطار، از هواپیما هم می‌توانید برای رفتن به خوزستان استفاده کنید. بعد از رسیدن به اهواز، می‌توانید با ماشین به مناطق گوناگون بروید و جاذبه‌های گوناگون خوزستان را ببینید.

چرا خوزستان خاص است؟

تنوع اقلیمی‌ خوزستان باعث شده مناطق طبیعی زیادی در آن ایجاد شود، از سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب و کوه‌های بلند در شمال و جلگه‌های سرسبز در شرق. در این استان زیبایی‌های طبیعت در کنار آثار باستانی و تاریخی قرار گرفته و ترکیبی منحصر به فرد و مقصدی ایدئال برای طرفداران سفر ساخته است. در خوزستان هم آبشار و دریاچه خواهید دید و هم بناها و یادگارهای تاریخی. بعید است اهل سفر باشید و دیدن یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های متمدن بشری را از دست بدهید.

در خوزستان چه می‌بینیم؟

در سفر به خوزستان فرقی نمی‌کند به کدام منطقه بروید، در هر گوشه و کنار این استان اثری به یاد ماندنی و طبیعتی زیبا برای دیدن وجود دارد.

  • شهر شوش

یکی از بهترین نقاط شروع سفر به خوزستان بازدید از شهر تاریخی شوش است. این شهر در شمال غربی خوزستان قرار گرفته. می‌گویند شوش قدیمی‌ترین شهر جهان است. در شوش می‌توانید تپه‌های باستانی، کاخ آپادانای داریوش و قلعه شوش را ببینید.

شهر تاریخی شوش رادر سفر به خوزستان از دست ندهید.

  • کاخ آپادانا

این کاخ قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده و به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. در این کاخ کتیبه‌ای وجود دارد که گزارش جالبی از ساختمان کاخ روی آن وجود دارد.

قصر زمستانی شاهان هخامنشی.

قصر زمستانی شاهان هخامنشی.

  • قلعه شوش

قلعه شوش در بلندترین نقطه تپه‌های شوش با سبک معماری قرون وسطایی اروپا ساخته شده. این قلعه در واقع محلی بوده برای هیات باستان‌شناسی فرانسوی که در قرن 19 در این منطقه مشغول تحقیق و اکتشاف بودند.

قلعه‌ای با معماری قرون وسطایی اروپا.قلعه‌ای با معماری قرون وسطایی اروپا.

  • زیگورات چغازنبیل

در فاصله‌ای کمتر از 40 کیلومتر از شهر شوش محوطه‌ای تاریخی وجود دارد که زمانی معبدی باشکوه در آن قرار داشته است. این معبد یا زیگورات، چغازنبیل نام دارد و بزرگ‌ترین اثر معماری به جا مانده از تمدن عیلامی ‌است که تاکنون شناخته شده. چغازنبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر تاریخی شوش رادر سفر به خوزستان از دست ندهید.

چغارزنبیل، بزرگترین اثر معماری عیلامی.

  • موزه هفت تپه

این موزه در نزدیکی زیگورات چغازنبیل قرار دارد و آثاری که از این محوطه کشف شده در آن نگهداری می‌شود.

  • سازه‌های آبی شوشتر

در سفر به خوزستان حتما باید بازدید از شوشتر را در برنامه‌تان قرار دهید. در این شهر یک شبکه عظیم آبیاری از دوران ساسانیان به جا مانده که در فهرست آثار یونسکو هم به ثبت رسیده است. هدف از ساخت این سازه‌های آبی در دوران کهن استفاده از آب برای چرخاندن سنگ‌های آسیاب بوده است.

سازه‌های آبی شوشتر، یادگاری از ساسانیان.

سازه‌های آبی شوشتر، یادگاری از ساسانیان.

  • نهر داریون

قبل از ترک شوشتر طبیعت زیبای آن را هم تجربه کنید. در این شهر نهری وجود دارد به نام داریون که از رود شطیط جدا می‌شود. این نهر دشت میاناب شوشتر را آبیاری می‌کند.

نهر داریون، از رود شطیط جدا می‌شود.نهر داریون، از رود شطیط جدا می‌شود.

  • جنگل ام‌الدبس

اگر اهل طبیعت هستید، دیدن این جنگل را از دست ندهید. این جنگل بعد از ارتفاعات تپه‌ای میشداغ قرار دارد. این منطقه حد فاصل مزارع کشاوری شمال رود کرخه  است و از شرق به تپه ماهورهای چزابه، در نزدیکی مرز عراق، منتهی می‌شود.

کِی به خوزستان برویم؟

هوای مناطق جنوب و جنوب غربی ایران از اواخر بهار تا اواخر تابستان گرم و شرجی است. اما اوایل پاییز کم کم هوا رو به خنکی می‌گذارد و در اواخر زمستان و نوروز هوایی بسیار مناسب و دل‌انگیز در این مناطق وجود دارد.

در سفر به خوزستان چه چیزهایی با خود ببریم؟

برای رفتن به خوزستان به وسیله خاصی نیاز ندارید. از ضروری‌ترین وسایل هر سفر کفش و لباس مناسب و راحت است. سعی کنید همواره سبک سفر کنید. کارت شناسایی، دارو و لوازم شخصی‌تان را حتما همراه‌تان ببرید. در سفرهای زمستانی همیشه لباس گرم به همراه داشته باشید و در سفرهایی که قرار است کنار آب بروید یا از مناطق مرطوب عبور کنید لباس ضد آب و مناسب داشته باشید. اگر اهل عکاسی هستید هم که دوربین فراموش‌تان نمی‌شود.
و اما نکته‌ آخر: یادمان باشد طبیعت خوزستان جزو ثروت‌های ایران و آثار باستانی آن جزو گنجینه‌های کشورمان است، مراقب طبیعت و تاریخ‌مان باشیم.

کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده