فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

بهترین روستاهای ایران

 کشور زیبای‌ ایران دیدنی‌های متعددی دارد که از میان آنها چند صباحی‌ست که روستاها و روستاگردی توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده‌اند.مجله گردشگری تاپ سیر تا به امروز به معرفی برخی از روستاهای زیبای کشورمان پرداخته است اما هرچه درباره‌ی جذابیت‌های روستاها برایتان بگوییم کم است به همین خاطر امروز قصد داریم معروف‌ترین روستاهای ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم و در مطالب آینده روستاها را به تفکیک استان‌ها برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه شوید تا روستاهایی که معروف‌تر هستند و لقب بهترین روستاهای ایران را یدک می‌کشند بشناسید.

1-روستای ابیانه اصفهان

روستای ابیانه Abyaneh در شهرستان نطنز واقع شده که بخشی از استان اصفهان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم باید بگوییم که در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز قرار دارد. این روستا از جمله روستاهای پلکانی ایران است که در کوهپایه‌ی کرکس آن را ساخته‌اند. مهمترین موضوعی که سبب شهرت این بنا شده، شکل بناها و معماری خاص ابیانه است همچنین به دلیل این که فاصله‌ی زیادی با نطنز ندارد به نسبت سایر روستاها از امکانات بهتری برای گردشگران برخوردار می‌باشد. مردم این روستا بسیار میهمان‌نواز هستند و در صورت تمایل می‌توانید ساعت‌ها به داستان‌های تاریخی آنان گوش بدهید و از حال و هوای روستا لذت ببرید. بد نیست بدانید که نام روستای ابیانه در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و حالا به دلیل آب‌وهوای خوب و شکل ظاهری این خطه از مشهورترین روستاهای ایران به شمار می‌آید.
سوغات ابیانه: صنایع دستی، زیورآلات، قالی و قالیچه، میوه‌هایی چون بادام و گردو
آدرس روستای ابیانه: ایران، استان اصفهان، شمال غربی شهرستان نطنز، روستای ابیانه

روستای ابیانه اصفهان

2-روستای ماسوله گیلان

یکی از روستاهایی که همیشه نامش در میان روستاهای معروف ایران به چشم می‌خورد، ماسوله است. این روستا نیز معماری پلکانی دارد و جزوی از سردار جنگلِ فومن در استان گیلان محسوب می‌شود. ماسوله از نظر گردشگری بسیار قوی است و در آن انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی برای توریست‌ها قابل تهیه می‌باشد، از سوی دیگر امکانی فراهم شده تا گردشگران علاقه‌مند بتوانند شب را نیز در خانه‌های روستایی سپری کنند.
نام ماسوله در سال 1354 در فهرست ملی به ثبت رسیده و خوشبختانه تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی ایران قرار دارد. سالهاست که ساکنان روستای ماسوله اجازه‌ی تخریب منازل و ساخت بنای جدید را ندارند به همین خاطر جمعیت جوان این روستا اغلب به سوی شهرهای دیگر رهسپار می‌شوند ولی با این حال همین موضوع علتی شده تا معماری ماسوله دست نخورده و زیبا باقی بماند. این روستا هم از نظر معماری و هم از منظر تاریخی و توریستی بسیار حائز اهمیت است بنابراین اگر تا به امروز از آن دیدن نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم که این مقصد زیبا را از دست ندهید.
سوغات ماسوله: صنایع دستی، عروسک‌های دست ساز، ظروف سفالی، چموش (نوعی پاپوش)، چاقو، گلیم، گیوه، گلپر و خوراکی‌هایی چون اگردک (نوعی شیرینی) و لواشک
آدرس روستای ماسوله: استان گیلان، 60 کیلومتر رشت، فومن، بخش سردار جنگل، روستای ماسوله

روستای ماسوله گیلان

3-روستای مازیچال مازندران

مازیچال روستایی بسیار زیبا در استان مازندران است که با کلاردشت فاصله‌ی زیادی ندارد و فاصله‌ی آن تا شهر چالوس چیزی در حدود 48 کیلومتر می‌باشد. این روستا به دلیل طبیعت شگفت‌انگیزش به شهرت رسید زیرا موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که در ارتفاع واقع شده و همین موضوع سبب می‌شود تا چشم‌اندازی پدید آید که گویا بر فراز ابرها قرار گرفته‌اید.
از نکات مثبت روستای مازیچال این است که در هر فصل جذابیت‌های خاص خودش را دارد و می‌توانید در تمامی فصول از آن بازدید نمایید. ماز در زبان محلی بومیان مازندران به معنای بلوط است و مازیچال را چاله‌ای از درختان بلوط معنا می‌کنند پس از نام این روستا معلوم می‌شود که خطه‌ای پر از درخت‌های بلوط می‌باشد.
سوغات روستای مازچال: محصولات دامی نظیر دوغ، ماست و پنیر
آدرس روستای مازیچال: جاده چالوس، مرزن آباد، کلاردشت، جاده عباس آباد (7 کیلومتر در این جاده)، جاده مازیچال، روستای مازیچال روستای مازیچال مازندران

4-روستای کندوان آذربایجان

روستای کندوان در شهرستان اسکو واقع شده که بخشی از استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این روستا را به دلیل تاریخچه‌ی غنی و نوع معماری خاص خانه‌هایش می‌شناسند. این روستا حدود 7 هزار سال قدمت دارد و خانه‌هایی که در آن به چشم می‌خورند، شبیه به کندوهای زنبورهای عسل هستند.
نام روستای زیبای کندوان در سال 1376 در فهرست ملی به ثبت رسید و حالا بخشی از آثار ملی ایران است. اگر این روستا را برای گردش انتخاب کنید، می‌توانید معماری کهن صخره‌ای را از نزدیک مشاهده کنید. روستای زیبای کندوان یکی از 3 روستای مهم صخره‌ای در سراسر دنیاست. گفته می‌شود که وجود برف و باران در طی هزاران سال متوالی باعث شکل عجیب خانه‌های روستای کندوان شده است. در حال حاضر امکان شب مانی در روستای کندوان وجود دارد.
سوغات روستای کندوان: عسل، خشکبار، زردآلو و آلبالو
آدرس روستای کندوان: آذربایجان شرقی، 60 کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز، شهر اسکو، دهستان سهند، روستای کندوان روستای کندوان آذربایجان

5-روستای هجیج کرمانشاه

از دیگر روستاهای ایران که با سفر به آن غرق در زیبایی‌ها خواهید شد، روستای هجیج است که بخشی از شهرستان پاوه از توابع کرمانشاه محسوب می‌شود. روستای هجیج نیز شکلی پلکانی دارد و وجود صخره‌ها، طبیعت زیبا، چشمه‌های متعدد و معماری‌ خانه‌ها از دلایلی هستند که باعث شهرت روستای هجیج شده‌اند.
براساس آخرین آمار در فصل‌های مناسب، روزانه حدود 4 هزار گردشگر از روستای هجیج در کرمانشاه دیدن می‌کنند. این مکان از روستاهای باستانی ایران به شمار می‌رود که در طول تاریخ مردمش فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند با این حال هنوز هم بومیان این دیار آداب و رسوم پیشین خود را حفظ کرده‌اند. از دیگر نکاتی که روستای هجیج را جذاب نموده وجود رود سیروان است که از میانش جریان می‌یابد. اگر به سمت پاوه می‌روید، بازدید از روستای هجیج را از دست ندهید.
سوغات روستای هجیج کرمانشاه: صنایع دستی، گیوه، سبد، انار و گردو
آدرس روستای هجیج: کرمانشاه، شهرستان پاوه، بخش نوسود، روستای هجیج

روستای هجیج کرمانشاه

6-روستای واریان کرج

روستای واریان در مسیر کرج چالوس و در استان البرز قرار گرفته است. این روستا در جوار سد امیرکبیر یا همان سد کرج واقع شده و تنها راه رسیدن به آن گذر از آب است. ماجرای وجود این سد از این قرار بود که روستای واریان در مکان کنونی سد امیرکبیر قرار داشت اما پس از ساخت این سد، اهالیش مجبور به ترک روستا و کوچ به ارتفاع بالاتری شدند.
در حال حاضر هرکسی اجازه‌ی ورود به روستای واریان را ندارد زیرا بومیان واریان ترجیح می‌دهند تا روستایشان از تخریب گردشگران در امان بماند. پیش از ساخت سد کرج، حدود 500 نفر در روستای واریان زندگی می‌کردند اما پس از ساخت این سد و فرورفتن نیمی از روستا به زیر آب دیگر آمار دقیقی از تعداد ساکنان این روستا در دست نیست.
سوغات روستای واریان: گیوه، کرباس، لبنیات، عسل، میوه
آدرس روستای واریان: استان البرز، شرق سد امیرکبیر، 25 کیلومتری جاده چالوس، روستای واریان

روستای واریان کرج

7-روستای وردیج تهران

در شمال غرب تهران دو روستا با نام‌های وریج و واریش وجود دارند. علت شهرت این روستاها وجود صخره‌هایی با شکل و شمایل عجیب در روستای وردیج است که آنها را با نام صخره‌های ارواح نیز می‌شناسند. گردشگران اجازه دارند از این تپه‌ها بالا رفته و از زیبایی‌های صخره‌های ارواح لذت برده و چند عکسی با آنها به عنوان یادگار ثبت کنند.
روستای واریش نیز در جوار وردیج واقع شده است و بافتی کاملا روستایی دارد و مکانی بسیار خوش آب‌وهواست که برای پیاده‌روی مناسب می‌باشد. بد نیست بدانید که وردیج بزرگترین روستای شمال غرب تهران محسوب می‌شود و تفرجگاه خوبی برای ساکنان غرب تهران است.
ناگفته نماند که یک آبشار به نام لت مال نیز در وردیج وجود دارد که می‌توانید از زیبایی‌های آن نیز لذت ببرید. توصیه می‌کنیم که تابستان یا پاییز را برای گردش در وردیج و واریش انتخاب کنید که سرمای هوا برایتان آزاردهنده نباشد.
سوغات وردیج و واریش: لواشک، آلبالو و گیلاس خشک
آدرس روستای وردیج: تهران، همت غرب، ورودی وردیج، روستای وردیج و واریش

روستای وردیج تهران

8-روستای امامه تهران

امامه نام یکی از روستاهایی است که به خاطر نزدیکی به شهر تهران شناخته شد. درست پیش از رسیدن به فشم و حرکت به سمت شمشک تابلوی راهنما به سمت امامه را خواهید دید. امامه روستایی است که در ارتفاع قرار دارد و مسیر رسیدن به آن به شکل مارپیچ می‌باشد. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به این روستا، امکانات زیادی در آن برای گردشگران وجود ندارد و حتی در زمستان‌ها گاهی به دلیل بارش برف سنگین و سقوط بهمن مسیر رسیدن به امامه مسدود می‌شود.
از جذابیت‌های روستای امامه می‌توان به چشم‌انداز زیبا، هوای پاک و وجود باغ‌های میوه اشاره کرد. متاسفانه به دلیل عدم وجود امکانات کافی زندگی در امامه اغلب ساکنان این روستا به شهرهای اطراف کوچ کرده‌اند و امیدواریم که هرچه زودتر تدبیری برای اهالی این روستا اندیشیده شود.
سوغات امامه: میوه‌هایی چون آلبالو و گیلاس و لواشک
آدرس امامه: تهران، رودبار قصران، نرسیده به فشم، روستای امامه

روستای امامه تهران

9-روستای خرانق یزد

از دیگر روستاهای مشهور ایران می‌توان به خرانق اشاره کرد که بخشی از شهرستان اردگان و استان یزد است. وجود معادن سنگ آهن در این ناحیه سبب سکنی گذیدن مردم در این روستا شده است. بد نیست بدانید که معنای نام این روستا محل طلوع خورشید می‌باشد. همانطور که می‌دانید یزد استان گرم و خشکی است و حال و هوای روستاهای موجود در آن نیز با روستاهای شمال ایران تفاوت زیادی دارد. در خرانق هیچ خبری از چشمه‌های پر آب و درختان سرسبز و انبوه نیست بلکه در اینجا می‌توانید بناهای روستایی را ببینید که به سبک و سیاق محلی یزد ساخته شده‌اند. پس اگر دوست دارید که خانه‌های کهن یزدی با سقف‌های گنبدیشان را ببینید، روستای خرانق انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
سوغات روستای خرانق: پسته، زردک، دست بافت‌های زنان روستایی
آدرس روستای خرانق: یزد، شهرستان اردکان، 85 کیلومتر شهر یزد، روستای خرانق

روستای خرانق یزد

10-روستای سیاه بیشه در مازندران

سیاه بیشه یکی از ده‌ها روستای دیدنی شمال ایران است که در مرزن آباد و شهرستان چالوس قرار دارد. این روستا به دلیل نزدیکی به چالوس و طبیعت زیبایش به شهرت رسیده است. در هر فصلی که به سیاه بیشه بروید این روستا را غرق در مه خواهید دید و به همین دلیل است که به آن سیاه بیشه گفته می‌شود.
اگر در مسیر سفرهایتان به استان‌های شمالی ایران در جستجوی روستایی هستید تا در آن چند ساعتی اقامت کرده و با دوستان و اعضای خانواده دمی در آن تازه کنید، روستای سیاه بیشه انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.
سوغات روستای سیاه بیشه: سبزی‌های صحرایی، محصولات دامی، عسل
آدرس روستای سیاه بیشه: مازندران، شهرستان گلاردشت، دهستان کوهستان، روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه در مازندران س

کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده